בעיות שינה

ספרתם כבר יותר מחמשת אלפים כבשים ועדיין לא הצלחתם להירדם, אכלתם את שאריות הפיצה מארוחת הערב, חזרתם למיטה, שוב קמתם, עברתם לספה בסלון, הנחתם את הראש וקיוויתם – יותר נכון התפללתם – שמסע הנדידה הלילי יסתיים כבר.

אם הסיפור הזה נשמע לכם מוכר אז גם אתם סובלים מבעיות שינה. אתם ממש לא לבד במצב הזה, אבל עייפים מדי בשביל שזה יעודד אתכם.

אז מה בעצם גורם לנו לא לעצום עין?

בתקופות קדומות, הרבה לפני שהמסכים הפכו לחלק בלתי נפרד מאתנו, בני האדם הלכו לישון לפי שעון ביולוגי אחד וקבוע: עם שקיעת החמה. ליום חדש קמו עם הזריחה.

המציאות כיום שונה לחלוטין. אנחנו חיים בעולם שבו רעש הוא צבע רקע צורמני, שמהדהד כל הזמן ובכל מקום. בחדרי השינה ממוקמות פינות עבודה עם מסכים מרצדים, נורות מהבהבות וטלפונים רוטטים. ההבהובים הבלתי פוסקים, שהם רעש בלתי נסבל למוח, משבשים את היכולת לישון.

סוג נוסף של רעש מגיע מבפנים, מהמתחים והלחצים שחיי שגרה עמוסים מייצרים. ה"רעשים" מהשיחה הצורמת עם הבוס, המחשבות על המטלות שנותרו פתוחות על המחשב, דאגות לקרובים לנו, חשבון שלא שולם, כל אלה מהווים רעשי רקע לא רצויים כשאנחנו רוצים לכבות את עצמנו וללכת לישון.

אותו מתח פנימי גורם לנו לדריכות יתר, האדרנלין פועל שעות נוספות ומונע שינה וכך, במעגל אינסופי, הגוף צובר מתח בגלל חוסר שינה ולא מצליח לפרק אותו.

מחקרים מראים שגוף האדם זקוק לשמונה עד שמונה וחצי שעות שינה בלילה. צחקקתם עכשיו בעיניים טרוטות? הנה כמה סיבות שבגללן כדאי לכם לפנות ברצינות זמן ומחשבה לשיפור זמן ואיכות השינה שלכם.

למה גורמות שעות שינה מועטות?

מחסור בשעות שינה עלול להביא לבעיות בתחום הרגשי, כמו עצבנות, חוסר סבלנות וישנוניות. גם התחום הפיזי נפגע, כשהבעיות השכיחות הן בעיות נוירולוגיות, סוכרת, קשיים בעיכול ונשימה, כאבי שרירים ושלד ועוד.

מה נרוויח משעות שינה מספקות?

במחקרים שנעשו על חשיבות השינה, נמצא שהגוף יכול לתקן נזקים ולרפא בעיות רפואיות שונות ללא תרופות, וכל זאת על ידי מצרך בסיסי וזמין: שינה.

לשינה שלנו יש ארבעה שלבים. החשוב ביניהם הוא שלב השינה העמוקה, שנקרא בשפה המקצועית REM  (Rapid Eye Movement). הגוף נכנס לשלב זה רק אחרי כמה שעות שינה רציפות, אז מתרחשים התהליכים הטבעיים והמטיבים, כמו ויסות המערכות בגוף והתהליכים שעליו לעבור בזמן המנוחה וחיזוק המערכת החיסונית. כאשר כל אלה מתקיימים, הם מביאים אותנו לבריאות טובה וליכולת תפקודית גבוהה.

אז איך נשפר את איכות השינה שלנו ונפסיק לקום עייפים כל כך?

קבלו כמה כללים פשוטים לביצוע במהלך שעות היום, הערב ולפני השינה, שכדאי לאמץ:

  • במידה ואתם סובלים מבעיות נשימה, נחירות או בעיות עיכול, מומלץ לא להזניח אותן ולטפל בהן. פתרון בעיות אלה יעזור לכם לישון בקלות ובצורה נעימה – וגם להקל על זה או זאת שישנים (או מנסים לישון) לצדכם במיטה.
  • אם לא הצלחתם לישון שינה מספקת בלילה ויש לכם אפשרות "לגנוב" באמצע היום מנוחה קצרה או לנמנם קלות של חצי שעה בלבד, לכו על זה. כך תוכלו למלא את מצברי האנרגיה המדולדלים.
  • בשעות הערב, הקפידו על פעולות נעימות המשרות רוגע: מקלחת, ארוחת ערב שקטה, קריאה בספר טוב.
  • אנחנו יודעים, מדובר בכיף גדול, אבל עשו לעצמכם טובה והיפרדו לשלום מאכילה בלילה. ארוחה שסמוכה מדי לשעת השינה מכבידה על הקיבה – ואם אתם גם צופים בטלוויזיה תוך כדי – הנזק כפול כי היא מביאה את הגוף לעוררות יתר.
  • צרו סביבת שינה נעימה המשדרת לגוף שלווה ורוגע ולכו לישון בחדר שקט. הוציאו ממנו את פינת העבודה, אל תעמיסו על החדר ספרים או פריטים אחרים מסיחי דעת אחרים – ואם זה לא היה ברור עד עכשיו – הניחו לטלפון הנייד.
  • לא כל הרעשים מהווים מטרד. רעש עדין של ציפורים, פכפוך גלים או מים, מרגיעים את הגוף.

מעבר לדרכים בהן אנחנו יכולים לשפר בעצמנו את ההכנות שלנו לשינה, לרפואה המשלימה מספר פתרונות יעילים במיוחד, שיכולים להביא לתוצאות מרחיקות לכת אצל אלה שסובלים מבעיות שינה.

  • דיקור סיני: בדיקור מאבחנים בעזרת מדידת דופק ומישוש את מצב זרימת הדם באיברי הגוף השונים, מצב הכבד והזרימה האנרגטית. בעזרת מחטים עדינות, ישחררו עבורכם את המקומות החסומים.
  • רפלקסולוגיה: השיטה הזאת נחשבת לטובה במיוחד בהפחתת מתח בעזרת לחיצות על כפות הרגליים. כתוצאה מהלחיצות, מופרש הורמון הסרוטונין, המשפיע על מחזורי השינה שלנו. ניתן לבצע גם בבית לחיצות נעימות על כפות הרגליים ולהירגע.
  • הומאופתיה: השיטה, המבוססת על היכולת של הגוף לרפא את עצמו, מתאימה לטיפול בהפרעות שינה באמצעות רמדיס – תמציות צמחים מדוללות, המרגיעות ומשרות שלווה.
  • שיאצו: הטיפול נעשה באמצעות לחיצות על חלקים שונים בגוף המסייעות בשחרור שרירים תפוסים, הרגעת דלקות ופתיחת חסימות.

 

שילוב בין אחד מהטיפולים בתחום הרפואה המשלימה לבין יצירת אווירת שינה נכונה, יכולים להביא אתכם למקום שחלמתם עליו בזמן שהתהפכתם במיטה: שינה איכותית, רציפה וטובה. שיהיה לילה טוב.