תרגילי מחשבה, תזונה מרגיעה, נקודות לחיצה ועוד – רכזי התחומים השונים של כללית רפואה משלימה מציעים טיפ אישי לשימוש במקרים של מצוקה, חרדות ומתח.

טיפים להפגת חרדות

יערה בוחניק, רכזת תחום שיאצו

כשמרגישים לחץ כדאי קודם כל לקחת נשימות עמוקות, לנפח את הבטן ולהוציא את האוויר לאט לאט. אחר כך מומלץ לבצע לחיצות לאורך האמה מהצד הפנימי – מהזרת לכיוון המרפק, כך מייצרים זרימה ובנייה של מרידיאן (ערוץ אנרגיה) הלב והריאות.
רוצים לדעת עוד על טיפולי שיאצו?

טל אליאס, רכז תחום דיקור סיני

כדי להרגיע מצבים של לחץ וחרדות כדאי לפתוח את היום בשתיית תה:

  • תה ירוק על בטן ריקה יכניס המון אנרגיה לתחילת היום.
  • תה קמומיל ודבש בבוקר מרגיע ועוזר להפחית ולהקל על כאבי ראש.
  • תה עם עלי מנטה בבוקר יעזור להקל על כאבי בטן ומפחית גודש.

 

סיימתם את התה והמצוקה עדיין כאן? הבוקר הוא זמן טוב גם לנקודות לחיצה ביד וברגל. נקודות הלחיצה ביד מרגיעה סטרס ולחץ, ואילו ברגל מומלץ לנסות וללחות לאחר הליכת בוקר כדי להוריד את העומס. 
רוצים לדעת עוד על דיקור סיני?

 

רפואה משלימה לבריאות מושלמתלזימון תור לחצו כאן >

 

תומר אהרוני, רכז תחום ביופידבק

ברגע שמבחינים בסימני לחץ גופני (למשל תחושה של דריכות בשרירי חגורת הכתפיים), או מתח רגשי (למשל תחושת מצוקה מלווה בדאגה מסיחת דעת) יש לעצור את הפעילות שאתם עושים למשך דקה.

במהלך הדקה הזאת נסו לייצב את תשומת הלב ולגייס את הקשב והחושים בסימני המציאות מסביבכם – לדוגמה: אם תלמיד או סטודנט נמצאים בכיתת לימוד מומלץ לעצום את העיניים למספר רגעים, לנסות להבחין ולתת שם לשלושה קולות או רעשים מהסביבה, אחר כך יש לפתוח את העיניים ולנסות להבחין בשלושה חפצים בסביבה (כמו לוח, שולחן, עט). תחושת המיקוד והרוגע המלווה את החוויה עוזרת למתן את החרדה ומעניקה לנו תחושה של "קרקוע" (כאילו אנחנו נטועים בקרקע).
רוצים לדעת עוד על טיפולי ביופידבק?

נופר רון, רכזת תחום רפלקסולוגיה

לטיפול עצמי בחרדה כדאי לעצור ולמצוא פינה שקטה. אחרי שעצרתם נסו לסרוק בדמיון את כל הגוף ולמצוא בו מקום מכווץ או שיש בו מועקה כמו בית החזה, הגרון ועוד.

אחרי שזיהיתם את המקום המכווץ יש לקחת אליו כמה נשימות עמוקות ולאט לאט להרגיש את הגוף מרפה.

זה השלב שבו אפשר לשלב לחיצות לפי רפלקסולוגית כף היד – הכי טוב למרוח שמן לבנדר שניתן לרכוש בכל חנות או קרם עם ריח נעים שאוהבים (נשים בהריון מומלץ לבדוק לפני השימוש עם מטפל מוסמך בארומתרפיה), אם אין שמן או קרם ניתן פשוט ללחוץ בנקודות המומלצות.

יש לעסות את כף היד עד המרפק ולאחר מכן לעסות את האצבעות בתנועות הוצאה החוצה, כך מרגיעים עומס מנטלי ומחשבות טורדניות.
רוצים לדעת עוד על טיפולי רפלקסולוגיה?

 

ריקוד נגד סטרס

אורטל ברובין-חן, רכזת תחום נטורופתיה

  • הפחיתו צריכת פחמימות פשוטות, מזון מעובד וקפאין, הם גורמים לעלייה ברמות האדרנלין ובכך מעצימים את תחושת הדחק.
  • שתו חליטות קמומיל או פסיפלורה, צמחים אשר יכולים להפחית רמות חרדה.
  • הריחו לבנדר – שימו שמן אתרי לבנדר טהור במבער או דיפיוזר שמנים בחדר, על נקודות דופק בגוף במקום בושם, על הכרית, שמן לבנדר מוכח מחקרית כמפחית תסמיני מתח וחרדה.
  • הוסיפו לארוחת הערב שיבולת שועל או בטטה, הן מכילות טריפטופן שמהווה חומר גלם לסרוטונין – הורמון האושר שמשפר את מצב הרוח.
  • התחבקו – חיבוק ארוך ותוך כדי נשמו עמוק והרפו את שרירי הגוף שלכם.
  • שימו מוזיקה ותרקדו – תתחילו מתנועות פיזיות גם אם לא באמת מתחשק לכם, אחרי הגוף גם המוח יצטרף. בחרו שירים שתמיד משמחים אתכם או מזכירים לכם רגעים נפלאים.

רוצים לדעת עוד על טיפולי נטורופתיה?

ניר רפאל, רכז תחום טווינא

טיפ קטן למצבי חרדה ומתח, כי ככה זה במדינה שלנו. כשאני במצב של מתח או חרדה הדבר הכי טוב שעוזר זה קודם כל נשימות. נשימות עמוקות עם עיניים עצומות מסדירות את פעימות הלב ומרגיעות את הנפש.
רוצים לדעת עוד על טיפולי טווינא?

חיבוק נגד סטרס

מאיר רביבו, רכז תחום עיסוי רפואי הוליסטי

צאו לריצה או הליכה באוויר הצח (כמובן רק אם המצב מאפשר). הרווח במקרה זה עצום: פעילות ספורטיבית גורמת לשחרור אנדורפינים בדם, ולהורדת המתח. חמצן טרי מעשיר את המוח ואת היכולת לחשוב ביתר בהירות.

חוץ מזה, נראה לי שאיבוד כמה קלוריות, הוא בעצמו אחד הגורמים העיקריים להורדת מתח, לא?…
רוצים לדעת עוד על עיסוי רפואי הוליסטי?

ד"ר איתי שצקר, מומחה בהיפנוזה

נסיים בטיפים לסיוע לילדים ולבני נוער: תוכלו לנסות טכניקה של הדמיה מעולם הפנטזיה. קחו גיבורי על מהעולמות של הילדים כמו פורטנייט ובעזרת דמיון מודרך ספרו איך הם נלחמים בפחדים שלהם וכיצד הם מרגישים חזקים, למשל בונים חומה גדולה או עפים.

טכניקה נוספת שכדאי לנסות עם המתבגרים שלנו היא מיינדפולנס (הכרה במחשבות וברגשות שאנחנו חווים, ותרגול איך לא נבהלים מהן ואיך מכילים אותן). כאשר חווים מצוקה מנסים להתרכז ברגשות השליליים, לא להילחם בהן ואז פשוט לתת להן לעבור, ברגע שמצליחים בזה פעם אחת, קיבלתם כלי מצוין להתמודדויות עתידיות.
רוצים לדעת עוד על היפנוזה?