מתעוררת בלילה מגלי חום? כנראה שהגעת לגיל שבו אפשר להתחיל… לדבר ברצינות על תופעות גיל המעבר.

גלי חום, הזעות ליליות, עלייה במשקל, שינוי במצב הרוח, ירידה בזיכרון – התופעות האופייניות לגיל המעבר מוכרות (בדרגה זו או אחרת) לכל אישה הנמצאת בשלהי שנות הארבעים או תחילת החמישים. חלק מהנשים יסבלו בתקופה זו גם מיובש בנרתיק, כאבי ראש, סחרחורות, דופק מהיר, אי שקט והפרעות בתחושה בידיים וברגליים. כל התופעות הללו קורות במקביל להפסקת המחזור החודשי, המתרחשת בהדרגה.

ללא סכנות, ללא תופעות לוואי

זו לא "שמחה גדולה", אבל זה קרה, קורה או יקרה לכל אחת. הנתונים מראים, ששלוש מתוך ארבע נשים יסבלו מהתופעה הנפוצה ביותר של גיל המעבר – גלי חום. אצל חלק ניכר מהן, זה יימשך חמש שנים ויותר. המשמעות היא פגיעה בשינה, עייפות מתמשכת והפרעה לשגרת היומיום.

הבשורה הטובה היא, שיש דרכים יעילות להתמודד עם תופעות גיל המעבר. כדי ללמוד איך עוברים את התקופה הזאת באופן הקל ביותר, יש להבין את הסיבה שבגללה הכול מתחיל. במילה אחת: הורמונים.

בגיל המעבר, השחלות מגיבות פחות ופחות להורמונים המופרשים מבלוטת יותרת המוח. בשל כך, ייצור האסטרוגן בהן הולך ומתמעט בהדרגה. המחזור קצר יותר, מאופיין באי סדירות, ולבסוף נפסק לגמרי. עד לפני שנים ספורות, נשים בגיל המעבר קיבלו טיפול הורמונלי. כיום כבר לא מדובר בטיפול גורף, לאור מחקרים שמצאו כי מתן הורמונים במשך מספר שנים עלול להגדיל את הסיכון העתידי לפתח סרטן שד או סרטן רחם.

כאשר הרפואה המערבית-הקונבנציונלית אינה מציעה פתרון יעיל ובטוח, בולט עוד יותר יתרונה של הרפואה המשלימה. זו, ובראשה שיטות הטיפול של הרפואה הסינית, מתמודדת כבר שנים רבות בהצלחה עם תסמיני גיל המעבר, ויודעת לטפל בהם בצורה יעילה ובעיקר בטוחה –  ללא תופעות לוואי או סיכון עתידי הכרוך בשימוש בתרופות והורמונים.

לחזק את היִין – לאזן את היאנג

כדי להבין כיצד הרפואה המשלימה מקלה על תופעות גיל המעבר – ולפעמים מעלימה אותן לגמרי – חשוב להקדיש כמה מילים לפילוסופיית הרפואה הסינית.

הרפואה הסינית מתייחסת לשני כוחות מנוגדים ומשלימים, המצויים בטבע ובאדם: "יִין" ו"יאנג". יִין מתייחס לקור, מים, רטיבות, מוצק, לילה, מנוחה, חורף ועוד. יאנג לעומתו, מתייחס לגורמים ולכוחות המנוגדים: חום, אש, יובש, אוויר, יום, פעילות, קיץ ועוד.

יִין ויאנג פועלים זה על זה, כאשר השילוב ההרמוני ביניהם יוצר אנרגיה הנקראת צ'י. אנרגיה זו מזינה את גוף האדם ומתחזקת אותו.

איך כל זה מתקשר לגיל המעבר? על פי התפיסה הסינית, נשים בתקופת חיים זו סובלות מחוסר זמני ביִין. ההרמוניה, ששני הכוחות האלו יוצרים ביניהם, נפגעת – ונוצר עודף יחסי באנרגיית יאנג. תופעות גיל המעבר נובעות מעודף היאנג ומאופיינות במצבים הקשורים לאנרגיה זו: יובש בנרתיק, גלי חום, צימאון וחוסר מנוחה. מכיוון שהיִין קשור גם ללילה, מחסור בו יגרום לתופעות כמו הזעות לילה, נדודי שינה וקשיי הירדמות.

כאן נכנס לתמונה הדיקור – גולת הכותרת של הרפואה הסינית. על ידי דיקור בנקודות מסוימות באמצעות המחטים הדקיקות, מצליח המטפל לשלוט על עודף היאנג ולנתב אותו, כך שתופעות גיל המעבר יתמתנו ולעתים גם ייעלמו. הדיקור מתבצע לאורך המרידיאנים – אותם ערוצי אנרגיה בגופנו, שלאורכם נעות אנרגיות היִין והיאנג. הדיקור בנקודות מסוימות לאורך המרידיאנים מאפשר ריפוי ומניעה של מגוון כאבים, תופעות ומחלות.

לא רק דיקור: הכוח שבתזונה

הדיקור הסיני יעיל מאוד לתופעות גיל המעבר, אבל כמו ברפואה המשלימה – הכוח הוא השילוב בין גישות טיפול שונות. כלי חשוב באיזון האנרגיות הוא הטיפול בתזונה, המותאם על ידי מטפל בנטורופתיה. השילוב בין שינוי תזונתי וצמחי מרפא, לבין טיפול בדיקור המאזן את עודף היאנג, הוא סוד ההצלחה של הטיפול בתופעות גיל המעבר.

על פי הרפואה הסינית, על מנת "לצנן" את עודף החום שממנו סובלות נשים בגיל המעבר, יש להימנע ממזונות מחממים כמו קפה, אלכוהול, תבלינים עזים כמו פלפל שחור, ג'ינג'ר, הל וקינמון, חרדל, חזרת, שמן סויה ואגוזי מלך – ומומלץ גם להפחית את צריכת הבשר, הנמנה גם הוא על המזונות המחממים.

מזונות המסייעים בהפחתת התופעות, על ידי חיזוק היִין, הם קטניות, פירות וירקות:

חיטה מלאה, גריסים, טופו, שעועית לימה, שעועית מש, שעועית ירוקה, אבוקדו, מלפפון, עגבנייה, ברוקולי, כרוב, סלק אדום, אגס, תפוח, ענבים, מנגו, אננס, בננה – ובצדם טחינה, ביצים וסרדינים.

להקלה על ההזעה מומלץ לצרוך מזונות חמוצים, שכן הטעם החמוץ הוא בעל השפעה מכווצת, העשויה לצמצם את הפרשת הזיעה. בקבוצה זו נכללים פירות הדר, עגבנייה, אננס, מנגו, ענבים, שזיפים, אוכמניות, פטל, קיווי וקרמבולה, וגם זיתים ויוגורט.

מזונות מומלצים נוספים הם אלו המהווים מקורות טבעיים לפיטואסטרוגנים – מולקולות דמויות אסטרוגן, המגיעות ממזונות צמחיים. מחקרים שונים הראו כי לאסטרוגנים מן הצומח יש השפעה סלקטיבית: מצד אחד הם מדמים את פעולת הורמון המין הנשי, ומצד שני השימוש בהם בטוח, להבדיל מהסיכון הנלווה לאסטרוגנים הסינתטיים.

המקורות לפיטואסטרוגנים הם בעיקר קטניות, דגנים ואגוזים – ביניהם אפונה, פולי סויה, אורז מלא, חיטה מלאה, בוטנים ושיבולת שועל. צריכת מזונות עשירים בפיטואסטרוגנים יכולה רק לתרום לבריאותנו. רשות המזון בארה"ב, לדוגמה, ממליצה על צריכה יומית של 25 גרם חלבון סויה למניעת מחלות לב.

תוספי מזון המכילים פיטואסטרוגנים קיימים על המדף, אך מומלץ להתייעץ עם נטורופת באשר לאיכות ואמינות היצרנים שמאחוריהם.

סוד הטיפולים המשולבים

שימוש בצמחי מרפא סיניים יעזור גם הוא, במרבית המקרים, להקל על תסמיני גיל המעבר, כאמצעי המשתלב היטב בשינוי התזונתי ובטיפולי הדיקור. צמח מרפא בשם קוהוש שחור, לדוגמה, יקל בצורה משמעותית על גלי חום, הזעות, כאבי ראש ודיכאון, אולם יש לזכור שהשפעתו מתחילה כחודש לאחר תחילת הטיפול. צמח נוסף בשם שיח אברהם מקל על תסמיני גיל המעבר ויכול לסייע גם במניעת חלק מהם, בתקופה שלפני הופעתם המלאה.
שיטות טיפול נוספות של הרפואה המשלימה עשויות להימצא כיעילות, ומטפל מקצועי ידע להתאים אותן לכל מטופלת ברוח הרפואה המשלימה – בהתאמה מדויקת לאופיה, לאישיותה ולבעיות שמהן היא סובלת. בין השיטות הללו אפשר להזכיר הומיאופתיה, פרחי באך, רפלקסולוגיה והמוטוקסיקולוגיה. לכולן יתרון מרכזי ברור: הן חסרות תופעות לוואי, ולהבדיל מההורמונים הסינתטיים אינן מסוכנות לבריאותנו, גם לא בטווח הארוך.

 

כללית רפואה משלימה עד 60% הנחה ללקוחות מושלם ופלטינום
לחצו כאן לצפייה במחירון
לחצו כאן לקביעת פגישת ייעוץ