סימון מוצרים

בכל הקשור לבריאות ומזון, שנת 2020 נכנסה בקול תרועה עם מהפכת סימון מוצרי המזון. המדבקות הירוקות מסמנות לנו מה בריא ומותר לצרוך, ואילו המדבקות האדומות מסמנות כי המוצר מכיל שומן רווי בכמות גבוהה, או מכיל סוכר בכמות גבוהה, או כי הוא מכיל נתרן בכמות גבוהה.

מדובר ברפורמה משמעותית מאוד, שדורשת היערכות מצד היצרנים והמשווקים ולכן נקבע כי היא תוחל בשני שלבים.

השלב הראשון

כבר בתוקף, הוא נכנס ב-01.01.2020 ובמסגרתו מסמנים באדום מוצרים המכילים:

  • 5 גרם ומעלה של סוכר, או 5 גרם סוכר במוצר נוזלי
  • 500 מיליגרם ומעלה נתרן, או 400 מיליגרם ומעלה במוצר נוזלי
  • 5 גרם שומן רווי ומעלה, או 3 גרם שומן רווי במוצר נוזלי

 

השלב השני

ייכנס לתוקף כעבור שנה ב-01.01.2021 לאחר שאנחנו הצרכנים נסתגל לטעמים החדשים, ובמסגרתו הרף יירד שלב נוסף עם ערכי סף נמוכים עוד יותר. אגב, אם אתם עורכים את הקניות שלכם אונליין, הסימונים צפויים להיכנס לאתרים השונים במהלך חצי השנה הקרובה.

למידע המלא על הרפורמה ולטבלת הערכים באתר משרד הבריאות

רושם ראשוני: עד כמה הסימון יעיל?

סיבוב קצר בסופר והצצה למדפי המוצרים, העלה לעיתים תמונה תמוהה: יצא לי לראות טחינה גולמית מסומנת במדבקה אדומה ומעדן חלב (שללא ספק לא מוגדר כמזון בריאות אפילו על ידי המשווקים שלו), מסומן במדבקה ירוקה, כמו גם חטיפים שברור שלא יכולים להיקרא מזון בריא. מבט קרוב יותר הבהיר את התמונה.

איך קוראים תוויות מזון? התזונאית של כללית מסבירה

לקרוא את האותיות הקטנות

במקרים כמו עם הטחינה הגולמית, שבה בתוך אותה קטגוריית מוצר נוכל למצוא מוצרים המסומנים באדום על רקע עודף נתרן ולהעדיף כאלו שמסומנות בירוק, נצטרך לזכור גם שהתכולה הנמדדת היא ל-100 גרם מוצר.

בכף טחינה גולמית יש בממוצע כ-15 גרם טחינה. כדי להגיע לצריכה של 100 גרם טחינה גולמית ולהגיע לכמות הנתרן המסומנת ומוגדרת כגבוהה, עלינו לאכול כ-6.5 כפות טחינה, כמות שאנחנו לא צורכים ברוב המקרים. בנוסף, רכיב חשוב בטחינה, בעיקר בעבור טבעונים רבים שצורכים אותה, הוא כמות הסידן. האם עדיף לנו לצרוך כף טחינה גולמית מלאה (כזכור, 15 גרם) המסומנת באדום אך מכילה כמות סידן גבוהה, או להעדיף כזו המסומנת בירוק אך כמות הסידן בה נמוכה משמעותית? זהו שיקול שכל אדם יצטרך להפעיל ביחס לתזונה הכוללת שלו.

סביר להניח כי רובנו לא הולכים לסופר עם מחשבון ומחשבים את סך הרכיבים התזונתיים בתזונה היומית שלנו, לכן מוטב להשאיר את העבודה לנטורופת שיעשה זאת בעבורנו מתוך ראייה של התמונה הכוללת ומתוך הניסיון המקצועי שלו. הוא (או היא כמובן) ירכיב תפריט יומי או שבועי מסודר שיתחשב בטעם האישי, ביכולות ובצורכי הגוף שלכם ויציע רכיבים תזונתיים בריאים במינונים המתאימים.

שימו לב – עוד לא הכל מסומן

חברים נוספים בקבוצת הלא מסומנים אך לא בריאים הם מוצרים שאותם קונים לפי משקל. תוכלו למצוא שם סלטי מעדנייה המכילים מיונז, נתרן או שמן צמחי בכמויות גבוהות. לצידם בסופר אפשר למצוא לרוב מאפים מהמאפייה – וברור לכולנו שהם לא יכולים להיחשב כבריאים ובוודאות חורגים מתנאי הסף לקבלת מדבקה ירוקה, אך בכל זאת בשלב הזה הם לא מסומנים עדיין, ייתכן שחקיקה בנושא תיכנס בהמשך.

ומה עם המסומנים בירוק?

ליצרנים ניתן זמן להתכונן לסימון מראש. רבים מהם הורידו את כמויות הרכיבים הנמדדים בחטיפים ובמוצרי חלב בדיוק או בקרבה גבולית לסף המספיק כדי לא לקבל מדבקה אדומה. האם זה הופך את החטיפים והמעדנים האלו לבריאים? התשובה ברורה לכולנו.

נכון שבתזונה מאוזנת מותר בהחלט לשלב גם מזונות שאינם בריאים רק לשם ההנאה, אך כאן כולנו נדרשים להפעיל שיקול דעת בריא, ובדומה לטחינה שבה זכרנו לבדוק גם את רמת הסידן, גם פה נזכור לבדוק הימצאות של רכיבים אחרים כמו: מונוסודיום גלוטומט, צבעי מאכל, מתפיחים, מייצבים, חומרים משמרים, חומרים מתחלבים ועוד, ונחשוב היטב האם המוצר המסומן בירוק באמת בריא וכמה ממנו כדאי לצרוך.

הכי בריא – ללא מדבקה

לצד המזונות המסומנים באדום וירוק, הדבר שהכי חשוב לזכור אולי הוא כי המזונות הבריאים באמת, לא מסומנים במדבקות. פירות וירקות טריים, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, שקדים וזרעים טבעיים – כל אלו ראוי שיהיו הבסיס הרחב לתזונה של כל אחד מאיתנו וכאשר זהו הבסיס, פשוט יותר לוודא שאנחנו צורכים את כל הרכיבים התזונתיים שאנחנו זקוקים להם.

מזונות על

ודאו שהתפריט השבועי שלכם מספיק מגוון ומורכב ברובו ממזונות טבעיים ובריאים ואז ודאי שאין סיבה להימנע מצריכה מתונה של מזונות שאינם מוגדרים בריאים. ככלל, אני מאמינה שעבור רובנו, לא ריאלי לשמור על תזונה נקייה וטהרנית ב-100% מהזמן ולכן יעד שבו כ-80% מהזמן אנחנו מקפידים על תזונה בריאה, מאפשר לנו 20% להנאה ממזונות שאינם מוגדרים כבריאים, בלי לגרום פגיעה משמעותית לגוף שלנו, מתוך הנחה כמובן שמדובר במצב בסיסי שבו אנחנו בריאים.

יש מחלות כמו סוכרת, מחלות כליות ואחרות, שבהן נידרש להקפדה של כמעט 100% מהזמן על מנת לשמור על איזון ובריאות.

מבולבלים? יש פתרון פשוט

הסתבכתם מרוב צבעים ונתונים? תנו למקצוענים של כללית רפואה משלימה לעזור לכם לבנות עבורכם תפריט בריא, טעים, המתאים לצרכים הבריאותיים הייחודיים שלכם. תוכלו לקבוע פגישה עם הנטורופתים של כללית רפואה משלימה ממש כאן.