פירות יבשים

אם הייתם בעבר בטיפול נטורופתיה, אתם בוודאי כבר יודעים שבעבור המטפלים והמטפלות שלנו פירות יבשים הם חלק מהתפריט היומי ממש כמו פירות וירקות, ואם לא הייתם אתם מוזמנים להתייעץ עם הנטורופטים של כללית רפואה משלימה על התאמת תזונה אישית בראייה הוליסטית. לעמוד הטיפול נטורופתיה.

עכשיו לפירות עצמם – לכבוד החג רצינו לעשות קצת סדר, להסביר יותר לעומק על האיכות שמסתתרת בחלק מהפירות היבשים, לבחון את ההבדל בין פירות לפירות יבשים (ויש הבדל) וגם להציב תמרור אזהרה לפני שצוללים לצלחת ט"ו בשבט עשירה ומפנקת.

פירות יבשים בטיפול נטורופתיה

מיד אחרי תשאול ואבחון מעמיק רוב המטופלים שלנו יקבלו המלצות להתאמת התזונה כדי לטפל בשורש הבעיה איתה הם מתמודדים, אל ההמלצות ייתכן ונוסיף גם צמחי מרפא או תוספי תזונה. פירות יבשים יהיו לעיתים תכופות חלק מהמלצות התזונה בטיפול, ובלבד שהם אורגניים וללא תוספות. יש בהם לא מעט יתרונות והם מציעים ריכוז גבוה של ויטמינים וסיבים תזונתיים. מעבר לטעם המתוק שלהם והיכולת "לסגור פינה" כארוחת ביניים, אפשר להפיק גם ערך מוסף באכילתם.

מלבד שימוש בפירות המיובשים האורגניים בכמות מתונה ולצד אגוזים ושקדים טבעיים, נוכל לעשות בחלק מהפירות המיובשים כמענה לצורך בריאותי של ממש:

שזיפים מיובשים לסיוע בזירוז העיכול – קחו שני שזיפים מיבשים והשרו אותם ללילה במים, בבוקר אפשר לאכול אותם ולשתות את מי ההשרייה ולצפות להקלה. באננס מיובש נמצא את האנזים ברומלין שמסייע לעיכול, לכן נמליץ לאכול אותו כדי לסייע להפחית תסמיני גזים ובעיות עיכול.

לנשים שסובלות מדלקות בדרכי השתן נציע ארוניה ברי או חמוציות טבעיות שנחשבות יעילות מאוד למניעת התופעה (הארוניה ברי יעילה יותר מחמוציות). תמרים ובננות מיובשות אורגניות הן מקור טוב לאשלגן, גוג'י בריז מכילים נוגדי חמצון משפרי ראייה, ג'ינג'ר נחשב לתבלין מחמם ואנטי ויראלי.

פירות ופירות יבשים – מה ההבדל?

ככלל, פירות מכילים סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים שבריא לצרוך, אך בתהליך הייבוש, מאבדים את הנוזלים שבפרי ולמעשה נשארים עם מוצר שריכוז סוכר הפרי שבו (פרוקטוז) גבוה מאוד. אם משלבים את זה עם העובדה שפירות מיובשים מאבדים מנפחם והופכים לקטנים מאוד, מקבלים פוטנציאל גבוה להפרזה ולאכילה בלי גבול סביר שמועיל לגוף.

נסו לדמיין את עצמכם אוכלים 10 תפוחים ברצף, זה לא נשמע מפתה כל כך… הנפח הגדול של התפוחים היה גורם לנו לתחושת שובע ואפילו אי-נוחות בקיבה. עכשיו נעשה את ההשוואה לפירות מיובשים – אלו קטנים הרבה יותר וקל מאוד לאכול 10 יחידות פרי בבת אחת, והרי לכם מתכון לצריכה של כמות עודפת ומופרזת של סוכרים. זה הזמן לקחת אחריות ובזמן האכילה, שווה לעצור לרגע ולדמיין את הפרי בגודל הטבעי שלו (לפני הייבוש) ולא לצרוך בבת אחת יותר מהכמות של אותו הפרי "בגלגול הרטוב" שלו.

מה באמת מכניסים לפירות היבשים? התזונאית של כללית מסבירה

רפואה משלימה ותזונה נכונהלזימון תור לחצו כאן >

 

כמה פירות יבשים מומלץ לאכול?

את הפירות המיובשים, כמו כל מנת פרי אחרת, כדאי תמיד לשלב עם אגוזים או שקדים טבעיים, לא קלויים ולא ממולחים או מסוכרים. רמת השומן (הבריא) באגוזים ובשקדים, ממתנת את התגובה של הגוף לסוכר שמגיע עם הפרי ומייצרת תגובה גליקמית מתונה יותר. גם כאן, כדאי לא להפריז ולצרוך בין 5 ל-10 אגוזים או שקדים במנה. חשוב לציין שילדים עד גיל 3 ואפילו 5 מומלץ שלא יאכלו אגוזים מחשש לחנק, אם אתם רוצים לתת להם גם ליהנות מהמעלות של אגוזים או שקדים יש לטחון היטב ולהשגיח עליהם בזמן האכילה.

ארוניה ברי

פירות יבשים – ממה כדאי להתרחק?

שימו לב שחלק מהפירות המיובשים רחוקים מאוד מלהיות טבעיים: בננה מיובשת היא למעשה צ'יפס לכל דבר, היא מצופה קמח ומטוגנת. אם אתם רואים פירות מיובשים שצבעם בוהק דעו שברוב המקרים מוסיפים להם צבעי מאכל כמו טרטרזין, שנחשב צבע מאכל שנוי במחלוקת (בשל העובדה שמחקרים מסוימים הראו כי הוא מעודד הפרעות קשב וריכוז ומגביר סיכון לסרטן, דבר שאף אסר על השימוש בו בחלק מארצות אירופה). לעיתים משתמשים גם בגופרית דו-חמצנית לשפר את צבע הפרי, הבעיה שהיא יכולה להביא איתה סיכון לבעיות נשימה, כאבי בטן ועוד.

את הברק המאפיין חלק מהפירות המיובשים, משיגים גם באמצעות שמן דקלים שבו טובלים את הפירות המיובשים. יש להניח שעל שמן דקלים לא תקבלו המלצה מנטורופת או תזונאי, מדובר בשומן רווי בכמות גבוהה שגורם לעלייה בתפקודי הכבד, עלייה ברמות הכולסטרול, הוא עלול להעלות את הסיכון למחלות לב וזה לפני שמגיעים לבעיה המוסרית או האקולוגית בשימוש בו, שכן כדי להפיק שמן דקלים, כורתים את ביתם של קופי האורנג-גוטנג שנותרים חסרי בית ומעמידים אותם בסכנה.

סוכרים – כאילו שריכוז הפרוקטוז בפרי המיובש לא גבוה מספיק, לחלק מהפירות המיובשים מוסיפים סוכר ואפילו ממתיקים מלאכותיים כדי לשפר את הטעם. מיותר לציין כי זו הגזמה של ממש ברמת הסוכר שמגיעה לגוף בלי צורך אמיתי, למעשה זה כמו לאכול ממתק לכל דבר.

בננות מיובשות

איך נבחר את הפירות היבשים בחנות?

כדי להימנע מהתוספות שציינו מעלה: קמח, טיגון, גופרית, צבעי מאכל, שמן דקל, סוכרים וממתיקים מלאכותיים, כל מה שעלינו לעשות הוא לבחור לקנות את הפירות המיובשים שלנו בצורה האורגנית שלהם (למשל משמשים לא בצבע כתום אלא חום). נכון, זה יקר יותר, אבל זוכרים מה אמרנו בהתחלה? בכל מקרה, גם בפורמט האורגני, לא כדאי להגזים בכמות.

נסו פשוט לא לקנות מלכתחילה כמות גדולה מדי של פירות מיובשים אורגניים ואכלו במתינות, לצד אגוזים או שקדים טבעיים, כך כולם מרוויחים.

הרפתקנים? נסו פירות מיובשים שטרם טעמתם כמו פירות הסמבוק השחור שמחזקים את המערכת החיסונית ויעילים כנגד שיעול, היביסקוס מיובש מוריד לחץ דם וארוניה ברי החזקה פי כמה וכמה מחמוציות בהפחתת דלקות בדרכי השתן.

בתיאבון וט"ו בשבט שמח.