רפואה משלימה מונעת

בעבר, נהגו הרופאים הסינים לעבור בין הכפרים בהם התגוררו לקוחותיהם, ו"לתחזק אותם" בעודם בריאים. אם חלה אחד המטופלים, חש הרופא כאילו נכשל בתפקידו. מנהג זה של "ביקורי בית לצורך תחזוק" שפחות רווח כיום, מבוסס על אחת מאבני היסוד ברפואה הסינית, הדוגלת ברפואה מונעת, קרי: שמירה על הבריאות באופן שוטף כדי למנוע את הופעתן של מחלות שונות ואת הנזק שהן גורמות לגוף.
ולא רק הסינים חשבו מניעה: הרמב"ם הותיר מאחוריו מורשת מפוארת של ספרים ובהם עצות טובות ונבונות כיצד לאכול, להתעמל ולהימנע מכעסים, על מנת לחיות טוב לאורך שנים.

למה לנו רפואה מונעת?

בעבר, העולם היה פשוט יותר – המזון היה פחות מתועש ויותר בריא, האוויר היה יותר נקי, העבודה היתה קשה אבל אנשים עבדו במקצוע שדרש מהם התמחות רחבה ומגוון תנועות ולא מול מחשב, הלכו יותר ברגל ונחשפו יותר לאור השמש. כיום, אנחנו לחוצים יותר, נחים פחות, אוכלים מזון פחות איכותי ועובדים בעבודות שמצריכות מאיתנו התמחות בנושא ספציפי שבדרך כלל כרוך גם בפחות תזוזה או גורם לנו לזוז בתנועה אחת מונוטונית (שימוש בעכבר המחשב, למשל). כל אלה פוגעים בשלד שלנו, בגוף, באיכות החיים, מחוללים מחלות ומתישים אותנו. כדי להלחם בכך – מורגשת כיום חשיבותה של הרפואה המונעת ביתר שאת.

רפואה מונעת היא אוסף של התערבויות ושיטות שמטרתן לבטל או לצמצם בצורה משמעותית את התנאים שגורמים להופעת בעיות בריאותיות שונות. באופן זה, אם נדבוק בה – נוכל לצמצם את הנזקים שגורמים לנו החיים "בנתיב המהיר" של האלף השלישי.

מדוע לא להמתין ולטפל רק כשנחוש לא טוב? משום שאז הנזק כבר נעשה, ובמקרים רבים הוא בלתי הפיך – אנשים שסובלים מבעיות יציבה, כאבי גב ופריצות דיסק, יכולים למנוע אותן באמצעות טיפול מונע ביציבה. מי שמגיעים למקרי סוכרת, כולסטרול גבוה, מחלות לב או לחץ דם גבוה, יכולים בדרך כלל למנוע את המצב או לפחות להיטיב אותו בצורה משמעותית מבעוד מועד באמצעות תזונה טובה, ספורט ומנוחה. גם מי שלוקים בבעיות של עודף משקל גבוה, מעי רגיז, פריחה, אלרגיות וכדומה – יכולים למנוע ולשפר לאין שיעור את מצבי התחלואה השונים הנלווים לאלה, באמצעות הקניית הרגלי חיים טובים ונכונים לפני, ולא אחרי.

אין זה פשוט לחנך את האוכלוסייה לחיות על פי חוקי מניעה, אולם בארץ, לאורך הדורות האחרונים הוכחה הצלחה מניעתית בכל מה שקשור בחיסונים, הוספת פלואוריד למי השתייה, בדיקות כלל-ארציות בבתי הספר לשלילת עקמת או בדיקות לאיתור ילדים הזקוקים לטיפולי שיניים, וכדומה. ההצלחה בתחומים הללו, הבהירה כי אפשר ורצוי לשלב את הרפואה המונעת גם בחיי היום-יום. מניעה תשפר משמעותית את איכות החיים, ומאפשרים חיים רעננים וחיוניים עם פחות תסמינים, כאבים או תחלואים.

הרפואה המונעת מתבטאת בכמה מישורים

  • ייעוץ לתחזוקת הגוף: יעוץ לצעירים ומבוגרים כאחד, בתחומי טיפול כמו שיטת אלכנסדר או פלדנקרייז, על מנת ללמד ישיבה זקופה, הליכה ויציבה נכונות למניעת כאבי גב, פריצות דיסק או עקמת וכדומה.
  • יעוץ לתחזוקת הנפש: טיפול בשיטת הביו-פידבק המאפשר למטופלים להתמודד עם לחצים ומתחים בשיטה פשוטה.
  • יעוץ לבעלי מקצוע: בעלי מקצוע שונים, מקצתם נהגים, נגנים או אנשי היי-טק, סובלים לאחר שנים ספורות באותו תפקיד, מכאבים שמופיעים בסיטואציות שונות בגלל תנועות "רפטטיביות", כלומר – תנועות שחוזרות על עצמן שיוצרות לחץ בנקודה מסוימת בגוף וגורמות עומס לא סביר על מפרק, שריר או רצועה. כך לדוגמה – נהגים סובלים מכאבי גב, נגני כינור סובלים מכאב בצוואר הרוכן כלפי הכלי, ואילו אנשי היי-טק סובלים מבעיות בחגורת הכתפיים ובצוואר האופייניות למי שעובדים שעות מול המחשב או מכאבים בידיים – לאחר שימוש בלתי פוסק בעכבר האופטי.

 

הדרך אל הבריאות המונעת

המודעות לחשיבותה של הרפואה המונעת עדיין אינה מספקת. בעשורים האחרונים ניכרת עלייה בקרב המאמצים את אורח החיים הבריא אולם חלק ניכר מהאוכלוסייה בארץ ובעולם עדיין מזניח את התחזוקה היומיומית ומגיע לטיפול רק כשכואב לו וכשהבעיה כבר קיימת. רפואה מונעת דורשת קשר ישיר עם גורם מטפל, כדי לבצע הדרכה ושיוני באורחות חיים, בהתאם למצב, גיל ונסיבות החיים של כל אחד מאיתנו. רצוי שבמרכז המערכת יעמדו רופא או מטפל מוסמך – נטורופת, הומיאופת, מטפל ברפואה סינית וכדומה.

הנה מה שאפשר לעשות כדי לתחזק את הגוף והנפש בעודנו בריאים

תזונה: איכלו התזונה עשירה בוויטמינים שמקורם בירקות ופירות. יש לצרוך מזון שישפר את תפקוד הגוף ולא יפריע כמו פחמימות מורכבות, קמח מלא, דגנים וקטניות ולא סוכרים או מזון מתועש ומעובד. איכלו תזונה שתהא עשירה בפחמימות מורכבות כמו אורז מלא, קמח מלא ושיבולת שועל, הקפידו על אכילת חלבונים כמקור לאנרגיה ובניית שרירי הגוף, דגים – לחלבון בריא ואומגה 3, קטניות, גבינות עיזים, וקצת בשר בקר ועוף. הרבו באכילת ירקות עלים, ברוקולי, גבינות עיזים, סרדינים, טחינה. הקפידו על ירקות טריים בכל ארוחה ו-2-3 פירות ביום.

תוספים: יחד עם זאת, החיים באלף השלישי יצרו חוסרים בוויטמינים מסוימים. במידת הצורך, כשהתזונה לא מספקת וקיימים חוסרים, אפשר להיעזר בתוספי מזון:

  • ויטמין D: בעיקר אנשי היי-טק סובלים מחוסרים בוויטמין זה שמקורו בשמש, בשל העובדה שהם מבלים שעות ארוכות במשרד. ויטמין זה חיוני לשמירה על חוזקן של העצמות ולמניעת אוסטיאופורוזיס, ומונע מחלות כמו סוכרת, סרטן וכדומה. מי שאינו נחשף דיו לשמש – יכול לצרוך את הוויטמין בכדורים או טיפות.
  • מגזניום: נמצא בדרך כלל במזון טרי ושכיח באגוזים, ירקות שורש וירקות עלים כמו עלי בייבי, מנגולד וכדומה. חוסר מגנזיום מתבטא בשלב ראשון בהתכווצויות שרירים.
  • אבץ: אף הוא מצוי בשקדים ואגוזים, ועל כן אנשים שאינם מרבים באכילת אלה, סובלים מחסרונו. אחראי על בריאות העור, השיער הציפורניים.
  • ויטמינים מקבוצת B: נמצאים בדגנים, ירקות, דגים. מסייעים לתפקוד הלב והמוח, לשמירה על מערכת עצבים תקינה (מניעת דיכאון, ערנות, שיפור החיוניות), מסייעים בספיגת חומרים ובניית כדוריות הדם. החשוב מכולם הוא ויטמין 12B שמקורו בבשר בקר. מסייע לתפקוד מערכת העצבים. זו הסיבה אגב שהיפנים, שחיים במדינת איים הררית שאינה מאפשרת להם מרעה בקר רב – צורכים בקביעות טונה הנחשב לדג "בשרי". את יתר ויטמיני קבוצת ה- B אפשר לצרוך מדגנים מלאים, מוצרי חלב, ירקות ופירות (בננות), זרעים, ביצים וכדומה. אפשר להיעזר בתוספי מזון.
  • סידן: התזונה הישראלית לא רעה ובמצורי מזון רבים יש סידן השומר מן הסתם על העצמות ומונע אוסטיאופורוזיס. מצוי בירקות ופירות ובמוצרי חלב – הרגישים ומי שמעדיפים להימנע מחלב בקר, יכולים בהחלט לצרוך חלב עיזים.

 

שתייה: מים, תה צמחים. מוותרים על המשקאות הממותקים ועתירי החומרים המשמרים הלא בריאים לגוף.

פעילות גופנית: אל תוותרו! אנשי היי-טק ואנשי עסקים מגיעים למצב בו הם יושבים ברכב, יושבים במשרד ושוכבים לישון. הקפידו על פעילות גופנית לפחות 3 פעמים בשבוע. רכיבה, הליכה, שחיה, חדר כושר – אתם בוחרים. אין לכם זמן? עלו במדרגות במקום במעלית, לכו ברגל במקום לנסוע ברכב, רכבו באופניים למשרד אם אפשר.

גיוון: כישראלים, אחת הבעיות שלנו היא היצמדות למוכר וחוסר גיוון. לא בכדי ממליצים לאכול "5 צבעים". במקום עוף ופירה עם עגבנייה בכל ארוחה – איכלו פעם סלט עוף ופעם פסטה מקמח מלא, פעם איכלו קטניות ופעם דגן מלא עם סלט – הגיוון יאפשר לכם לספוג ויטמינים ומינרלים רבים.

מורידים צריכה: קפה, אלכוהול, סוכרים. ותרו על עוגות עתירות סוכר, אפשר כוס קפה אחת ביום ויין במידה.

ותרו על הלחץ: מחקרים מצאו בוודאות כי סטרס הורג. הוא מעלה את הסוכר ואת לחץ הדם, וכיום מצאו חוקרים עדויות לכך שהוא אחד הגורמים הוודאיים למחלות קשות כסרטן.

טפלו בעצמכם: הקפידו מדי מספר חודשים על ייעוץ נטורופתי או הומיאופתי, ופעם בחודש לפחות (לאנשים העוסקים בפעילות בעל אופי לחוץ מומלץ על פעם בשבועיים) על טיפול מונע – דיקור, רפלקסולוגיה, טווינא (לבעיות שרירים ורצועות), שיאצו (לחוליות ושלד). טיפולים אלה פותחים חסימות, מסייעים בניקוי רעלים, עוזרים בשיקום פגיעות הנגרמות כתוצאה ממתח שרירים מצטבר בכתפיים, בגב התחתון, מפרקים מוקדים בעייתיים ועושים טוב לגוף ולנפש.

ניהול מתחים וטיפול בסטרס: נסו את שיטת הביו פידבק, המלמדת באמצעים פשוטים להתמודד עם לחץ. ניתן גם לאמץ תרגול יוגה או מדיטציה.

לכו לישון: אל תוותרו על מנוחה ועל שינת לילה טובה שאורכת 7 שעות לפחות ומתקנת את נזקי היום.