פלדנקרייז

כל מי שעובד בעבודה משרדית בטח שמע לפחות פעם אחת את הביטוי "חי טוב" ממישהו שעובד בשטח, תחת השמש הקופחת. אבל האמת היא שלמרות הנוחות הטמונה בסביבת עבודה נוחה וממוזגת, יש גם צדדים פחות נעימים לקדמה הטכנולוגית שמאפשרת לנו לעשות הכל דרך המחשב.

ככל שאנו מבלים יותר שעות מול המחשב, אנו חשופים ליותר כאבים ולבעיות רפואיות נוספות שעלולות להיגרם לנו. המאמץ השכלי והגופני, שכרוך בדרך כלל בישיבה לא נכונה ובסביבת עבודה לא מותאמת, גובה מחיר יקר. אנו משלמים בבריאות שלנו.

 

כל מה שיכול לקרות לכם בזמן העבודה

כדי להתמודד עם המגבלות לטובת המשך יום העבודה, הגוף שלנו מאמץ את עצמו ומשתמש בעיניים, בצוואר, בכתפיים, בשכמות ובחוליות עמוד השדרה העליונות, במטרה לייצב את הראש. בנוסף נדרש מאמץ רב מהזרועות, עליהן מופעל מתח רב.

לרוב זה נגמר בשרירים תפוסים ובתחושת חוסר נוחות, אבל פעמים רבות עלולים להיגרם גם נזקים ארוכי טווח למערכות נוספות בגוף.

 

הצוואר מוביל בראש

גם אם עד היום לא שמעתם על חוליית ה"אטלס" – רוב הסיכויים שיצא לכם להרגיש אותה. מדובר בחוליה הצווארית הראשונה, המחברת בין הגולגולת לבין חוט השדרה, שניתן למשש אותה בקלות עם האצבעות.

במצב הנורמלי (והאידיאלי…), החוליה נמצאת במצב מאוזן כשהיא מונחת אופקית לקרקע, ותפקידה הוא לאזן את מנח הגוף. ברגע שאנחנו יושבים לא נכון, או שהראש שלנו נמצא קבוע בסטייה מעלה, מטה או לאחד הצדדים – מופר האיזון, וכך היציבה נפגעת.

ואיך זה ישפיע עלינו? קודם כל זה יכאב. גם אם מדובר בהטייה של כחצי מילימטר בלבד, הדבר עלולה לגרום לפגיעה בגב, באגן, ברגליים ובברכיים – וכך מתחילים הכאבים. אם לא נטפל בכאבים מיד לאחר הופעתם, הם עלולים להתפתח לדלקות ללא התראה מוקדמת, ובמקרים חמורים הכאבים יהפכו לכרוניים.

וחוץ מכאב? תתפלאו לדעת שאנחנו עלולים גם להתקרח. כן כן, קראתם נכון. כיום חוקרים סבורים שהתקרחות מואצת בקרב גברים היא תוצר של אותו חוסר איזון: כאשר האגן לא נמצא בזווית הנכונה מתחת לחוליית האטלס, נוצר לחץ על בלוטת יותרת המוח – ה"היפופיזה". כך נגרם חוסר איזון הורמונלי, והשאר היסטוריה.

 

הכל מתחיל מבפנים

גם האיברים הפנימיים נמצאים בסיכון. המתח הקיים על השרירים והשלד יוצר לחץ גם על כלי הדם, ועלול לגרום לשיבוש תהליכים פנימיים בגוף. הרגלים שוליים לכאורה, כמו שימוש שגוי בעכבר, מפעילים למעשה לחץ על הזרוע ועל כלי הדם העולים מכף היד אל הראש ומתפצלים ללב.

התוצאה: זרימת הדם מואטת, ועלולה להיווצר תחושת נימול בידיים ובצוואר, טשטוש וכאבי ראש. הנשימה גם היא מואטת, ואנחנו נעשים עייפים ונטולי אנרגיה. הלחץ המאט את זרימת הדם, פוגע גם בתפקוד מערכת העיכול, ועלול לפגוע בפעילות ההורמונלית ובתפקוד המוח.

 

היא משלנו: הכירו את שיטת פלדנקרייז

שיטת פלדנקרייז, שפותחה בארץ בשנות ה-50 על ידי הפיזיקאי והג'ודוקא ד"ר משה פלדנקרייז, מלמדת איך להפעיל נכון את הגוף. העיקרון שעומד בבסיס השיטה הוא שניתן לעזור לגוף לרפא את עצמו ולשכלל את תפקודו, באמצעות מודעות פשוטה לתנועה.

מטרת העל של התרגול היא לשכלל את התנועה, שמטרתה להזכיר לגוף כיצד לפזר מתחים מעבודה מקובעת וממושכת. את התרגול ניתן לעשות בשכיבה, בעמידה או בישיבה – בלבוש מלא.

איך זה עובד? לפני הכל, לומדים לבצע הפרדה מחשבתית בין העיניים לבין יתר חלקי הגוף. לדוגמה, אדם לא מיומן מפעיל בזמן עבודה מול המחשב את הגוף כולו, ולכן הוא למעשה מאמץ אותו יתר על המידה.

במהלך הטיפול לומדים לשבת בצורה נכונה, וכן לארגן את סביבת העבודה בצורה שתיטיב עם הגב וחוליות הצוואר ותוריד לחץ מהעיניים. בנוסף, לומדים לנשום נכון, ולהתייחס לתנועות ולפעולות בזמן העבודה. לא כאל אוסף תנועות שאין מאחוריהן מחשבה, אלא כאל תנועות מודעות ונינוחות – שיקלו על העבודה מול מחשב ובכלל.

את השיטה עצמה מתרגלים במסגרת שיעורים פרטיים או בקבוצה, והיא מתאימה לפעוטות ולקשישים כאחד. בין אם יש לכם תינוק שמתקשה להירדם או אבא שסובל מכאבים ביומיום – דעו שיש מה לעשות.

 

החצי השני: דיקור סיני

פלדנקרייז נחשבת לשיטה חדשה יחסית, אך הדיקור הסיני נמנה על שיטות הטיפול העתיקות בעולם. הדיקור הסיני מטפל בבעיה הגופנית דרך הרמה האנרגטית, כשהוא משפר את הזרימה שלה בגוף ומשם ממשיך לאיבר החלש או הפגוע. בנוסף מטפל הדיקור הסיני בשלד, ומביא לשיפור הזרימה האנרגטית וכך תורם לתחושה טובה יותר ולריפוי טוב יותר.

מי יפיק תועלת מהדיקור? רובנו סובלים מבעיות שונות הקשורות ביציבה ובסטיות במבנה השלד הנובעות ממנה, ולכן קיים סיכוי גבוה שדיקור סיני יועיל לרבים מאיתנו.

בכל הנוגע לבעיות הנובעות מעבודה משרדית ממושכת, מומלץ לשלב בין דיקור סיני לבין פלדנקרייז, וכך להביא לשיפור משמעותי במצב המטופל.

 

עם מה מתחילים?

זה כבר תלוי בכם. או יותר נכון – בגוף שלכם. חלשים? עייפים? חסרי אנרגיה? לכו קודם כל לטיפול בדיקור סיני על מנת להתחזק. הטיפול הסיני יוכל לגרום לשחרור השרירים, לשיפור זרימת האנרגיה ומערכת הדם, וכך יביא להקלה בכאבי ראש וסחרחורות.

אחרי שתתחזקו – גשו לטיפול הפלדנקרייז, שיאפשר לכם ללמוד מהי יציבה נכונה (ספוילר: לא מה שחשבתם) ועבודה נכונה מול מחשב. כמובן שבמידה ובחרתם לעשות את הטיפול באמצעות קופת החולים שלכם, הרופא המייעץ יבדוק ויכוון אתכם לשיטה הנכונה ביותר עבורכם.

 

כמה עצות צידה לדרך, על פי שיטת פלדנקרייז


בדיקת באלאנס.

בדקו אם אתם סובלים מחוסר איזון. הובילו שתי אצבעות מהחלק העליון של האוזן בקו ישר לכיוון הקודקוד, ואז לחצו במרכז הראש. אם אתם סובלים מכאב חד, כנראה שאתם סובלים מחוסר איזון שמקורו ביציבה לא נכונה.

באלה הידיים.
הקפידו שהמקלדת תהיה נמוכה מבית החזה כדי להקטין מאמץ על הידיים.

אין גובה קבוע.
חשוב להקפיד שהכתפיים לא יורמו לכיוון האוזניים, ושהידיים יהיו משוחררות ורפויות.

RELAX.
הגוף צריך להיות נינוח. נשמו נשימה עמוקה, ובדקו אם נוח לכם.

קומו והתהלכו במשרד.
ועל הדרך תוכלו להתעדכן עם קולגות שיושבים בקצה השני של מקום העבודה.

רגליים.
על הקרקע, בנוחות ועל הברכיים להיות בקו ישר עם האגן.

עיניים.
הישירו מבט אל מסך המחשב כך שהראש והצוואר לא ירכנו קדימה, ולא תרגישו שאתם מתאמצים.

תנו הפסקה לעיניים.
הסיטו את המבט מדי פעם לכיוונים אחרים כדי "לשחרר" אותן ממיקוד יתר, ושימו לב שאין כאבים ושהתנועה חלקה ואינה "נתקעת".

אמאל'ה, עכבר.
כדי למנוע מתח ודלקת במפרק כף היד, בעיקר ביד האוחזת בעכבר, מתחו את האצבעות לאחור ובצעו תנועות ארוכות.

קבלו תרגיל.
עמדו בפיסוק ברוחב הכתפיים, הביטו לעבר יד ימין, ובצעו סיבוב גדול עם היד כשהיא צמודה לגוף. לוו אותה במבטכם מעל הראש, אל התקרה, לאחור וחזרה למקומה. כעת עשו את הסיבוב לצד השני – כשאתם מסתכלים כל הזמן על היד. חזרו על הפעולה עם היד השנייה.

ברגוע.
הקפידו על פעילות גופנית מתונה, כדוגמת שחייה או הליכה.

>> נשמע שפלדנקרייז או דיקור סיני זה בדיוק מה שאתם צריכים?
לאחר ייעוץ רפואי מקדים, ניתן יהיה להתאים לכם את סוג הטיפול בצורה הטובה והנכונה לכם ביותר.