תזונה להנקה

כל מי שעוסק ברפואה מכל תחום יודע כי למזון שכולנו אוכלים יש השפעה עצומה על החיים שלנו. כך גם ברפואה משלימה, ובפרט בנטורופתיה. מתוך הידיעה הזאת אנחנו שמים דגש על ההשפעה המיטיבה או השלילית שיש למזון היומיומי על הבריאות הכללית, על מצבים פחות בריאים כמו דלקת וכאבים, וגם במצבים מיוחדים כמו הריון ואחר כך לידה והנקה.

הנקה היא מצב מיוחד אפילו יותר כי התזונה של האם משפיעה לא רק עליה, אלא גם על התינוק או התינוקת שלה. מרכיבי המזון משפיעים על הרכב חלב האם – והתינוק שיונק מגיב אליהם.

אנשי המקצוע אספו לאורך השנים רשימה של מזונות שעשויים להגביר את ייצור החלב וכאלה שמהם מומלץ להימנע או להפחית בתקופת ההנקה. חלקם מכילים הורמונים מגבירי ייצור חלב, או את רפלקס ההנקה. גם אימהות שבוחרות להפסיק להיניק יכולות למצוא רשימה של מזונות שעלולים לייבש את ייצור החלב. מרכיב נוסף וחשוב ברשימה הם מזונות שיכולים לגרום להיווצרות גזים (קוליק) או תגובה אלרגית אצל התינוק, או לא פחות מתסכל לכן ולו – לגרום להפרעות בשינה.

לפני שמעמיסים את הצלחת, תוכלו להתייעץ עם הנטורופתים שלנו במרפאות על המזונות שיתאימו לכן באופן אישי או להתייעץ אונליין עם הרופאים שלנו על הטיפולים המשלימים שישיגו לכן את התוצאות הטובות ביותר.

נטורופתיה: לפתור את הבעיה הרפואית מהשורשלזימון תור לוחצים כאן >

מזונות להגברת ייצור החלב

  • קוואקר
  • חילבה
  • שומר
  • שמרי בירה באבקה
  • זרעי ונבטי אלפלפא
  • שקדים, אגוזי מלך ומקדמיה
  • עלי מורינגה
  • פפאיה ירוקה (לא בשלה)
  • תמרים (במיוחד אדומים)
  • תה זרעי שומר
  • זרעי כמון
  • עלי תרד ועלי סלק
  • שום
  • שומשום שחור
  • מיץ גזר
  • גריסים
  • אספרגוס
  • אורז מלא
  • משמש
  • דג סלמון
  • שמיר
  • בזיליקום
  • גרגרי חומוס
  • שקדים
  • שום
  • שומר – חליטה מזרעים, הירק הטרי או מבושל
  • זרעי קימל – מעודד ייצור חלב אם ועוזר לספוח גזים - ללעוס לאחר האוכל או לתת בחליטה
  • ג'ינגר – מסייע בזרימת החלב
  • סרפד – מעודד ייצור חלב ומונע דימומים
  • כורכום – מעודד ייצור חלב, אנטי דלקתי ומשקם ריריות פנימיות של מערכת ההולדה.

מזונות "מייבשים" שמפחיתים את ייצור החלב

  • טימין
  • פטרוזיליה
  • מנטה
  • מרווה

מזונות שיכולים לגרום לגזים (אצל האם והתינוק)

  • מומלץ להימנע מירקות מצליבים כמו: כרוב, כרובית, ברוקולי וצנון
  • מוצרי חלב (יכולים גם לגרום לתגובה אלרגית אצל חלק מהתינוקות)
  • בצל
  • שוקולד
  • פירות הדר

הרשימה השחורה – מזונות שיכולים להזיק לתינוק

  • דגים גדולים כמו טונה או מקרל - עלולים להכיל כספית המפריעה להתפתחות המוח. העדיפו דגים קטנים כמו סרדינים או סלמון קטן.
  • קפאין לסוגיו (תה, קפה, קולה, שוקולד, תרופות מסוימות) – יכול להזיק לשינה האיכותית של התינוק. מה עושים? אם מוכרחים אז אפשר לצרוך בכמות קטנה ולנסות כמה שיותר רחוק מההנקה הבאה.
  • עשבי תיבול מסוימים – מרווה, פטרוזיליה ונענע מפחיתים גם הם את ייצור החלב.
  • בוטנים וגם במבה עלולים לגרום לתגובה אלרגית אצל התינוק
  • אלכוהול.

לסיכום, כל אם מניקה יכולה להשפיע על איכות החלב שלה באמצעות התזונה שלה, כמה פשוט. מהם כללי היסוד? חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת המכילה חלבונים, פחמימות מלאות וירקות ופירות הדרושים להתפתחות התקינה של התינוק.

  • לכו על ירקות: הם מכילים ויטמינים ומינרלים הדרושים להתפתחות תקינה של התינוק. למשל סלט ירקות ירוקים – חסה, עלי בייבי, רוקט ועוד יעשו לאימא ותינוק נפלאות.
  • שלבו חלבון בתפריט הקבוע: ביצים או דגים יעזרו לגוף להתחזק לאחר הלידה.
  • כן, גם שומנים טובים לשיקום הגוף: שמן זית, שמן אומגה 3 מדגים, אבוקדו, שקדים, גרעינים, שקדים ואגוזים – מומלצים מאוד. הם עשירים בשומנים טובים, בחלבון, בוויטמינים ובמינרלים – תומכים מאוד בשיקום הגוף, מרגיעים ותומכים בהנקה.

בתיאבון.